HARGAI MASA !!!

AHLAN WA SAHLAN

2012-03-10

MUHASABAH SELEPAS PERAYAAN MAULID RASUL

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam sejahtera salawat dan salam kepada junjugan nabi SWA serta sahabat dan ahli keluarganya .
hampir sebulan telah berlalu diseluruh dunia telah menyambut kelahiran junjungan  mulia dengan pelbagai acara dan sambutan diadakan .
  Berkata kiyai Hj Sirajudin Bin Abbas seorang ulama  yang sangat masyhur diIndonesia  didalam kitabnya MASAALAH AGAMA siri ketiga  cetakan kedua 1983
ada tiga golongan yang menyambut kelahiran Nabi
1.Golongan Asli - iaitu orang yang merayakan kelahiran Nabi pada setiap tahun pada bulan Rabiul awal dengan berzanji ,marhaban dan sesudah  itu berpidato sebagaimana lazimya .
2.Golongan separuh moden - iaitu merayakan maulid nabi pada tiap -tiap tahun tetapi tidak membaca berzanji ,marhaban tetapi hanya berpidato sahaja ...sampai lari tajuk .
3.Golongan extrem moden - iaitu tidak mengadakan maulid nabi sama sekali seperti di negara Arab Saudi bahkan menganggap bidaah pula .

Rasanya kita tidak perlu lagi pertikai tentang  boleh atau tidak mengadakan Maulid nabi .kerana setiap tahun kita juga menyambut Ulangtahun  kelahiran Raja dan anak-anak  kita sendiri yang kadangkala sampai belebihan dan bercampur dengan  acara-acara  yang tidak sepatutnya .
Tapi apa pun yang penting kita sama -sama dapat menyambut kelahiran junjungan besar nabi kita Muhammad SAW dan berlajar sirah kehidupan nabi ,betapa susahnya nabi menyampaikan islam kepada, kita ketekunan ,kesabaran dengan segala dugaan yang ditempuhi sehingga tegaknya Daulah Islamiah diMadinah Munawarah .
Jestru jadilah kita ummat yang dengar kata nabi ikut suruhanya meniggalkan yang dilarang oleh Allah dan Rasulnya berjuang menegak syariat  yang ditinggalkanya .maka barulah Parayaan kita pada setiap tahun sangat bermakna dan perlu sambut pada tiap-tiap tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memohon Sumbangan Anda

E-Mel : attaalim93@gmail.com. Blog : pondokbandarhilir.blogspot.com.
No. Tel : 013 9150557,Ust Mohd Ali bin Hj Abu Bakar (Pengetua).

Akaun BIMB : Pusat Pengajian Islam Pondok Bandar Hilir Sik
No. Akaun : 020 480 100 28139

Sumbangan anda kami sangat sanjungi dan kami dahului dengan ucapan Jazakumullah Khairon Kathiiraa dan jutaan Terima Kasih. Semoga Allah memberkatinya.

Powered By Blogger