KULIAH SABTU

اهلاً وسهلاً ومرحباً بكم

table> widgeo.net

Memohon Sumbangan Anda

E-Mel : attaalim93@gmail.com. Blog : pondokbandarhilir.blogspot.com.
No. Tel : o13 4884814, Tuan Guru Haji Ismail bin Haji Mahmud (Pengetua).

Akaun BIMB : Pusat Pengajian Islam Pondok Bandar Hilir Sik
No. Akaun : 0204 801002 8139

Sumbangan anda kami sangat sanjungi dan kami dahului dengan ucapan Jazakumullah Khairon Kathiiraa dan jutaan Terima Kasih. Semoga Allah memberkatinya.

2015-09-04

KENANGAN ZIARAH ULAMA FATONI KE 
PONDOK BANDAR HILIR TELOI TUA SIK KEDAH
DAN SEBAHAGIAN DARI GURU-GURUKU SEMOGA DAPAT KEBERKATAN



BABA LAH CENOK ULAMA HADIS FATONI SEDANG BERUCAP

ZIARAH KALI KEDUA , SEBELUM WACANA KITAB BAQURATUL AMANI


USTAZ HJ ISMAIL HJ MAHMUD  ( MUDIR PONDOK BANDR HILIR)
BERUCAP SELAKU TUAN RUMAH .
                                                     ULAMA - ULAMA FATONI


MUFTI DARI YAMAN 





MENJADI PEMERHATI MUZAKARAH ULAMA FATONI




BABA AZAHARI  GURUKU YANG MENGAJAR TASAUF 


AL ALAMAH SHEAIKI BABA SAYFIE HADYAI  
BANYAK KITAB DAPAT KU KHATAM BERSAMANYA 

HABIB ABD MAJID PALEMBANG SEMASA DAURAH  KITAB TARBIYATUL
AUDAD.





2015-07-05


السلام عليكم 

menemui semua sahabat2 dibolg ini mudahan2 dirahmati Allah sentiasa 

Alhamdulillah kita sudah berada dipertengahan ramadan iaitu masuk fasa yang kedua dari tiga fasa seperti yang disabdakan oleh junjungan nabi kita yang bermaksud : ramadan awalnya rahmat ,pertengahanya keampunan dari Allah dan akhirnya kelepasan dari api nereka ..

  "keistimewaan ramadan ialah Allah telah buka seluas-luas pemberian kepada hambanya agar mereka menggunakan sepenuh masa yang sangat berharga ini untuk mengumpul amalan sebanyak munkin bagi memenuhi Bank Of Akhirat yang dijanjikan pahala yang berlipat ganda ,didalam bulan ini sedikit amalan yang dikerjakan pahalanya tidak terkira banyaknya,diam orang yang berpuasa  dikira ibadah begitu sekali ganjaran yang Allah tawarkan kepada hambanya berbanding dengan bulan -bulan yang lain .

Satuasi perniagaan sekarang macam sudah jadi macam budaya baru ,apabila munculnya ramadan iklan2 yang menawarkan tawaran yang berbagai-bagai jenismuncul dimana-mana sahaja  berkempen bagi melariskan perniagaan mereka ,ertinya mereka suruh kita berbelanja ..agar dapat tawaran istemewa .maka berbandung2 lah ornag ramai memenuhi pusat-pusat beli belah ..tujuanaya mendapat keuntungan laba yang dijanjikan ,,kalau lah kita bandingkan dengan tawaran dalam bulan ramadan yang Allah janjikan jadi sebaliknya  ,,surau ,masjid dan madasah markaz2 pada awal ramadan  penuh sesak dengan ahli jamaah ,bila dipertenganhan semakin berkurangan ,hatta 10 malam terakhir .Orang yang kena giliran sumbangan  moreh tersenyum ,,kerana pak imam kata ,,mat malam ni giliran kamu buat moreh ,,tapi buat sikit2 sudah laah .. orang dah tak ramai



dah hadir masjid ,,munkin bank of akhirat depa dah banyak dah kot ,,lagi pun dapat keampunan dah ..cuma nanti nak masuk syurga nya lagi..

jadi mari lah kita pakat -pakat muhasabah ,mudah2han ramadan ini kita dapat laba yag besar dan ramadan yang terbaik pernah kita lalui .. sekian  terima kasih 



bagi sesiapa yang ingin menyumbang kepada sekolah ini ,bank islam no akaun 02048010028139 




2015-01-19

السلام عليم ورحمه الله وبركاته

Salam sajehtera kepada semua .

   Zaman yang serba canggih  ini banyak sangat media sosial yang sampai kadang-kadang tak tau nak pilih yang mana satu ,tambahan pula saya bukan lah orang yang pandai dalam dunia IT, kerana tu lah laman blong ni tak dikemaskini ,Satu hari seorang sahabat bertanya kepada saya , pondok nie ada blong dak..saya kata .ada..ooo ..  lama tak update..untuk itu saya hantar sikit gambar-gambar Sekolah Pondok Bandar Hilir Sik Kedah yang saya kendalikan ini ,semoga tuan puan yang ingin buat kebajikan seperti sumbangan zakat,wakaf ,beras ,dan apa saja boleh lah hubungi saya ditalian 013 488 4814. akaun bank Islam 020480100 28139 atas nama Pusat  Pengajian Islam Pondok Bandar Hilir .

  Sebagai makluman juga sekolah pondok seperti ini sangat bergantung kepada sumbangan orang ramai kerana semua kos operasi ,pentadbiran elaun guru ditanggung sepenuh pihak kami ."Kami cuma menyediakan tapak kebajikan ,maka tuan puan bolehlah buat kebajikan .









 sesi  pengajian ,keadaan  tempat dan lain-lain

2015-01-14

PENDAFTARAN PEALJAR BARU 2015

ASSALAMUALAIKUM.

PIHAK PENGURUSAN PUSAT PENGAJIAN ISLAM PONDOK BANDAR HILIR MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA PARA WARIS YANG TELAH MEMBERI KEPERCAYAAN KEPADA PIHAK KAMI.

UNTUK SESI PENGAJIAN 2015, SAMBUTAN AMAT MENGGALAKKAN. JUMLAH PELAJAR BARU YANG MENDAFTAR KINI MENCECAH 100 ORANG. DENGAN ITU PIHAK PENGURUSAN MENGAMBIL KEPUTUSAN UNTUK TIDAK LAGI MENERIMA PENDAFTARAN BARU.

SEMOGA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH INI AKAN LEBIH BAIK DEMI MANFAAT SEMUA PELAJAR DI SINI.

KEPADA SEMUA PIHAK TERUSKAN SOKONGAN ANDA KEPADA KAMI.

SEKIAN, TERIMA KASIH UNTUK SEMUA