TARIKH : 11 MAC 2019 / 4 REJAB 1440H, HARI ISNIN
JAM : 9.00PAGI - 1.00PETANG
TEMPAT : MARKAZ TAKLIM WAT TARBIYYAH, PONDOK BANDAR HILIR, SIK, KEDAH
ANJURAN : MAJLIS GURU PONDOK HESA KEDAH
1- Pendidikan Islam adalah penentu masa hadapan agama, ummah dan
negara. Sementara Pendidikan Pondok berperanan mewujudkan 'Madinah
Munawwarah Kecil' yang menjadi asas pembentukan masyarakat dan tunggak
kekuatan ummah.
2-Tuan Guru Pondok adalah murabbi, amir, da'i serta qudwah hasanah kepada masyarakat, juga perlu memainkan peranan penting sebagai penjaga ketulinan ilmu turath, memelihara sistem sanad dan menguasai pelbagai bidang ilmu.
3- Manhaj Pondok yang berusia ratusan tahun terbukti berjaya melahirkan insan soleh perlu disepadu serta diarus perdanakan sehingga mendapat pengiktirafan setaraf institusi dan bidang pengajian lain.
4- Institusi masyarakat dan pondok ibarat isi dan kuku, saling perlu memerlukan, sokong menyokong antara satu sama lain. Gandingan tersebut perlu dijaga rapi, diperkukuh dengan ilmu dan khidmat yang saling melengkapi.
5-Pengukuhan dana, aktiviti menjana ekonomi pondok yang terancang perlu digerakkan secara bersama sebagai pemangkin kepada tadbir urus pondok, pembangunan fizikal, keceriaan, kebersihan dan menjamin wujudnya generasi pelapis yang mempertahankan sistem pondok.
6-Merintis usaha memperkenalkan konsep 'universiti pondok atau pondok universiti' sebagai satu wasilah untuk mengukuh ilmu mahasiswa dan generasi baru.
7-Majlis Guru Pondok perlu melipatgandakan usaha menyatukan suara Guru-guru Pondok, mengeratkan ukhuwah, saling lengkap melengkapi bidang ilmu yang dikuasai, sehingga menjadi satu dahan yang teguh untuk dipaut oleh ummah serta kekuatan yang padu bagi menongkah cabaran akhir zaman.
2-Tuan Guru Pondok adalah murabbi, amir, da'i serta qudwah hasanah kepada masyarakat, juga perlu memainkan peranan penting sebagai penjaga ketulinan ilmu turath, memelihara sistem sanad dan menguasai pelbagai bidang ilmu.
3- Manhaj Pondok yang berusia ratusan tahun terbukti berjaya melahirkan insan soleh perlu disepadu serta diarus perdanakan sehingga mendapat pengiktirafan setaraf institusi dan bidang pengajian lain.
4- Institusi masyarakat dan pondok ibarat isi dan kuku, saling perlu memerlukan, sokong menyokong antara satu sama lain. Gandingan tersebut perlu dijaga rapi, diperkukuh dengan ilmu dan khidmat yang saling melengkapi.
5-Pengukuhan dana, aktiviti menjana ekonomi pondok yang terancang perlu digerakkan secara bersama sebagai pemangkin kepada tadbir urus pondok, pembangunan fizikal, keceriaan, kebersihan dan menjamin wujudnya generasi pelapis yang mempertahankan sistem pondok.
6-Merintis usaha memperkenalkan konsep 'universiti pondok atau pondok universiti' sebagai satu wasilah untuk mengukuh ilmu mahasiswa dan generasi baru.
7-Majlis Guru Pondok perlu melipatgandakan usaha menyatukan suara Guru-guru Pondok, mengeratkan ukhuwah, saling lengkap melengkapi bidang ilmu yang dikuasai, sehingga menjadi satu dahan yang teguh untuk dipaut oleh ummah serta kekuatan yang padu bagi menongkah cabaran akhir zaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan